Informatie

De hand is samengesteld uit een groot aantal botten, spieren, pezen en gewrichtsbanden. Er zijn drie soorten botten in de hand:

• De vingerkootjes
  • De middenhandsbeentjes
  • De handwortelbeentjes

Daarnaast zijn er heel veel spieren, gewrichtsbanden en pezen in de hand te vinden. Spieren zorgen ervoor dat de beenderen in de hand kunnen bewegen ten opzichte van elkaar. De gewrichtsbanden en de bindweefselstructuren zorgen voor een verbinding tussen de verschillende botten onderling.

Klachten

Klachten in de pols of hand bestaan vaak uit pijnklachten of tintelingen. De oorzaak van de pijnklachten is erg divers en is per aandoening verschillend. De tintelingen in de pols of hand komt doordat de zenuw ergens in zijn baan wordt bekneld of geïrriteerd.

CARPALE TUNNEL SYNDROOM

Veel voorkomend is het carpale tunnel syndroom. De carpale tunnel is de doorgang in de pols waar een zenuw doorheen loopt naar de hand en vingers. De ‘tunnel’ bevindt zich tussen de kleine handwortelbeentjes en de daaroverheen gespannen peesband.

Klachten bestaan uit:

• Tintelend of lichtprikkelend gevoel van een deel van de hand en vingers
  • Branden of prikkelende pijnklachten
  • Nachtelijke pijnklachten.

TINTELINGEN IN DE VINGERS

Vanuit de nekwervels lopen zenuwen naar de hand toe. Klachten in of aan de nekwervels kunnen klachten veroorzaken aan de hand of pols.

• Een irritatie van de zenuw door bijvoorbeeld een hernia of artrose.

Klachten bestaan uit:

• Tintelingen in de arm, pols of vingers
  • Een doof gevoel
  • Krachtsverlies in de pols of hand.

Advies

Indien je klachten van de pols-/hand ervaart, is de behandeling hiervan sterk afhankelijk van de oorzaak. Indien er een ongeluk aan je klachten vooraf is gegaan, is het altijd verstandig dit te laten onderzoeken door een arts of fysiotherapeut. In andere gevallen kun je proberen of rust en het rustig oefenen van de bewegingen van je pols de klachten verminderen. Bewegen mag binnen de pijngrens.
In geval van zwelling, warmte en roodheid kun je koelen met ijs (10 minuten, 2 tot 3 keer per dag). Gebruik altijd een handdoek tussen ijs en huid, om bevriezing te voorkomen. Indien de klachten aanhouden, is het verstandig contact op te nemen met de fysiotherapeut.