Informatie

De elleboog is een gewricht tussen het uiteinde van de bovenarm en de beide beenderen van de onderarm. Het ellebooggewricht zorgt voor het buigen van de onderarm en het draaien van de pols.

TENNISELLEBOOG
Een tenniselleboog is een ontsteking of irritatie van pezen aan de buitenzijde van de elleboog. Deze pezen zijn de uiteinden van de spieren die de hand, de vingers en de pols laten strekken.

Oorzaak
Herhaalde (over)belasting van de onderarmspieren, door bijvoorbeeld gebruik van bepaald gereedschap, huishoudelijk werk, schilderen, etc.

Klachten kunnen bestaan uit:

• Zeurende, brandende en/of stekende pijn aan de buitenzijde van de elleboog.
  • Minder kracht in de hand en arm, mede veroorzaakt door de pijn.
  • Slapen op de pijnlijke arm is niet mogelijk.

GOLFERSELLEBOOG
Een golferselleboog is een ontsteking of irritatie van de aanhechtingsplaats van pezen aan de binnenzijde van het ellebooggewricht.

Oorzaak
Overmatig of verkeerd belasten van de onderarmspieren, met name het buigen van de vingers en tegelijkertijd de pols bewegen in de richting van de handpalm. Bijvoorbeeld, muizen en/of typen.

Klachten kunnen bestaan uit:

• Zeurende, brandende en/of stekende pijn aan de buitenzijde van de elleboog.
  • Minder kracht in de hand en arm, mede veroorzaakt door de pijn.
  • Tintelend gevoel in de pink en/of ringvinger.
  • Slapen op de pijnlijke arm is niet mogelijk.

Het is belangrijk dat een beknelling of irritatie van de zenuw ter hoogte van de elleboog hier niet de oorzaak van de klachten is. De fysiotherapeut kan dit goed differentiëren. De golfers- en tenniselleboog is een hinderlijke aandoening waar men een tijd last van kan hebben, soms wel enkele maanden.

Advies

Bij klachten aan de elleboog moet je in je achterhoofd houden dat de klachten langdurig (kunnen) zijn. Blijven bewegen is erg belangrijk maar overmatig bewegen houdt de klacht in stand of verergert de klacht. Een balans tussen activiteiten en rust moet gevonden worden en belangrijk is dat je dit doet binnen de pijngrens. Probeer bij activiteiten in het dagelijks leven regelmatig af te wisselen met een andere taak of te onderbreken met rust. Wanneer je veel beeldschermwerk uitvoert, is het verstandig om regelmatig (3-4 keer per uur) enkele seconden te bewegen binnen je pijngrens. Dit bevordert de doorbloeding van de elleboog wat een positief effect heeft op het herstel.

Rekken van de spieren en pezen kunnen de klachten verminderen. Koelen met een coldpack kan ook. Wikkel de coldpack in een theedoek en leg deze ongeveer 10-15 minuten op de elleboog. Doe dit maximaal 2-3 keer per dag. Koelen heeft het effect de ontsteking te verminderen.