skip to Main Content
Waarom Kan Ik Mijn Knie Niet Strekken?

Waarom kan ik mijn knie niet strekken?

Vaak zie ik mensen op mijn spreekuur met knieën. En of ze nu wel of geen pijn hebben, bijna iedereen heeft de knie gebogen en heeft ook moeite deze te strekken. Hoe kan dat nog? Of eigenlijk sterker nog, waarom heeft niet iedereen dat in de gaten?

Vandaag was het weer raak, 5 patiënten die binnen kwamen lopen met gebogen knieën.  Een met knieklachten (versleten knie) en iemand die een nieuwe knie heeft gehad. een die een kijkoperatie voor de meniscus had gehad en 2 mensen na een voorste kruisband operatie.  

Hoe kan het nu toch dat iedereen met een licht gebogen knie loopt. En het soms zelf helemaal niet in de gaten heeft. Sterker nog, je hoeft zelfs ook geen pijn te hebben. En hier zit een addertje onder het gras. Wat je eigenlijk dan doet is een pijn vermijdend gedrag. De knie wordt licht gebogen zodat je de pijn niet meer voelt. Hoe werkt dit nu en is dit herkenbaar?

Eerst even naar de versleten knie

Vaak, helaas niet altijd, ben je dan al boven de 65 jaar. De knie heeft zijn werk gedaan. Bijvoorbeeld omdat iemand veel op zijn knieën heeft gezeten of werk heeft gedaan waarbij de knie veel is belast.  Sommige mensen hebben eerder kans op artrose dan de ander. Maar daar ga ik nu niet op in. Wanneer het kraakbeen tussen de botten afneemt moeten de spieren het op gaan vangen. En wat doet het lijf… hij beschermt je… tegen de pijn. Door licht de knie te buigen zit er minder druk op het kraakbeen en daardoor voel je minder pijn. Als je namelijk het been helemaal strekt dan heb je als het ware 2 stenen die tegen elkaar aan drukken waar geen cement laag meer tussen zit. En dat doet pijn. Want je bent je cementlaag kwijt of althans, bijna kwijt. Je hamstrings, de spieren aan de achterzijde van je bovenbeen, verkorten en de spieren aan de voorzijde, de quadriceps verlengen zich. Die bij iemand met een versleten knie is het een beschermingsmechanisme. 

Hoe zit het dan met iemand met een nieuwe knie?

Als iemand een nieuwe knie heeft gekregen, oftewel een prothese oftewel een Totale Knie Prothese (TKP) dan zorgt de orthopedische chirurg er altijd voor dat het hele been kan strekken. Dit checkt hij altijd voordat hij de wond sluit. Wanneer je wakker wordt uit een narcose zit er altijd verband omheen en is het been wat licht gebogen. Raar toch eigenlijk? Je zou zeggen dat het hele been ook helemaal gestrekt is. En wederom beschermt ons lijf ons. Maar er speelt nog wat mee. Voordat je geopereerd werd kon je de knie al niet goed meer strekken. Er zat al een lichte beperking in knie bij het strekken. De hersenen hebben dit opgeslagen en zeker ook de spieren. Dus het been gaat in de stand voor de operatie. Licht gebogen dus. Wat wij als fysiotherapeuten dan doen, maar als patiënt ben je daar zelf ook zeker verantwoordelijk voor, jezelf weer opnieuw programmeren door het been met regelmaat te strekken. Ik zal hieronder zo een van de belangrijkste oefeningen hiervoor aan je laten weten. 

En je bent jonger, geen versleten knie, maar wel een kijkoperatie of een voorste kruisband of iets anders aan je knie. 

Dit zien we helaas veel. Ik moet een klein stukje vertellen over de anatomie van het lijf anders weet je niet waarom dit zo belangrijk is. De bovenbeenspieren (quadriceps) bestaan uit vier spieren:

  1. musculus rectus femoris
  2. musculus vastus medialis
  3. musculus vastus intermedius
  4. musculus vastus lateralis.

Wanneer je nu je bovenbeenspieren aanspant dan spannen voor je gevoel alle 4 de spieren tegelijkertijd aan. Probeer het maar eens. Door je knieholte naar beneden te drukken en je hak komt een beetje van de grond. Maar schijn bedriegt. Als eerste moet de vastes medialis aanspannen (aan de binnenzijde vlak bij je knie), daarna de vastes lateralis en direct daarna volgen de andere 2. Ga nu eens bij jezelf na of dit ook zo bij jou is. Let op, die kan je alleen maar voelen door je ene hand te leggen op de vastes medialis en de andere hand op de vastes lateralis (plaatje). En dan langzaam je bovenbeen aan te spannen. Echt langzaam, als je het te snel doet kan je het niet voelen, tenzij je vastes medialis echt heel erg verzwakt is. 

En dan kom ik nu op het punt waar ik het over wil hebben. Wanneer er een voorste kruisband operatie of meniscusoperatie of andere knieklachten zijn is bijna in alle gevallen de vastes medialis verzwakt. En waarom is deze dan zo belangrijk. Deze stuurt als eerste de knie aan zodat de knieschijf mooi naar boven glijdt als het bovenbeen wordt aangespannen. Als de vastes lateralis sterker is dan de medialis wordt de knie eerst naar buiten getrokken en daarna pas weer naar binnen en dat kan echt hele vervelende klachten geven.  Dus je begrijpt het al… trainen en oefenen dat de vastes medialis sterker wordt dan de vastes lateralis. Dus de eerste meest belangrijke oefeningen hiervoor vind je hieronder. 

Waarom is het dan zo belangrijk dat het been gestrekt blijft?

Als je je been niet helemaal kan strekken kan je niet goed wandelen of hardlopen. Je afstand tussen je ene been en het andere is groter en je loopt niet in balans. Daarnaast loop je met gebogen benen. Probeer het maar eens? Dan ben je net een oud omaatje of opaatje zoals we die van vroeger kennen. En dat willen we natuurlijk niet zijn!

De allerbelangrijkste oefening voor de knie

Ga in langzit zitten. Dus de benen gestrekt voor je uit. Draai je voet iets naar buiten zodat je voet een beetje naar buiten valt. En enige wat je nu doet is je knieholte naar beneden drukken zodat je bovenbeenspieren aanspannen. Houdt dit 2 tellen vast en ontspan dan weer. Herhaal die 10keer en herhaal het dan nog 2x10x. 

Het mooiste van deze oefening is dat je dit ook staand en zittend kan doen. 

Zittend: ga op de punt van je stoel zitten en strekt je been, laat je been iets naar buiten vallen zodat je voet ook naar buiten valt en span weer je bovenbeen aan. Hetzelfde als je in langzit doet. En staand, ga op je goede been staan. Je pijnlijke been draait weer iets naar buiten en nu druk je ook weer je knieholte naar achteren en span je bovenbeenspieren aan. Houdt weer 2 seconden vast en ontspan weer. 

Dus deze oefening kan je liggend, zittend en staand doen en overal. Wachtend bij de bushalte, bij de kassa van de supermarkt of terwijl je televisie kijkt. Dus geen excuus meer dat je er geen tijd meer voor hebt. Wil je weer een gestrekte knie, begin dan vandaag nog met deze oefening. 

Wil je meer weten of dit onderwerp, of wil je meer weten over je houding. Neem dan contact met ons op. Veel oefenplezier. 

Sportieve groet, 

Carmen