Oedeem fysiotherapie in Den Haag

Ben je op zoek naar een oedeem therapeut in Den Haag? Zoek niet verder de oedeem-fysiotherapeut van Actief & Gezond helpen jou om de klachten te verminderen en/of te verhelpen.

Direct een afspraak maken

Oedeem

Oedeem, wie heeft er niet van dit woord gehoord? Veel mensen denken bij oedeem aan mensen op hogere leeftijd die steunkousen nodig hebben. Dit klopt, maar oedeem is meer dan dat. Oedeem is in principe niets anders dan overtollig vocht op een plek in het lichaam.
Denk maar aan wanneer je door je enkel gaat, dan ontstaat er ook een reactie van het lichaam en krijg je vaak een ei van vocht op je enkel. Gelukkig neemt het lichaam dit vocht ook gewoon weer op, binnen een paar weken. Dit is een eenvoudig voorbeeld van ophoping van vocht en iedereen die er weleens mee te maken krijgt.

Oedeem wordt echter vaker veroorzaakt door beschadiging van het lymfestelsel. Dit kan aangeboren zijn (primair lymfoedeem). Maar de ernstige beschadiging van lymfeklieren of lymfevaten kan ook het gevolg zijn van een operatie (b.v. lymfeklier dissectie) of bestralingen.
Wanneer het lichaam het niet meer lukt om het oedeem af te voeren en het blijft op een plek zitten kan dit problemen geven, zoals ontstekingen (“wondroos”) en gewrichtsklachten.

Typen oedeem

Er bestaan veel verschillende typen oedeem, denk hierbij naast lymfoedeem ook aan veneus oedeem, postoperatief/traumatisch oedeem, oedeem als gevolg van hart/nierfalen, trombose of lipoedeem. Oedeem is ten alle tijden een gevolg van iets onderliggends en eigenlijk nooit een oorzaak van zichzelf. Daarom is het belangrijk om ten eerste te bepalen of er sprake van oedeem is en indien nodig ook wat de oorzaak van het oedeem is.

Symptomen

Bij oedeem zie je vaak zwelling van de ledematen (bijvoorbeeld het randje van de sok die in je been blijft staan of een ring die niet meer om je vinger past).
Oedeem kan een zwaar of vermoeid gevoel geven in bijvoorbeeld de benen en/of armen.
Daarnaast kan een strak, gespannen gevoel of tintelingen van de huid ook door oedeem veroorzaakt worden en vaak is het ervaren van pijn een trigger om hulp te zoeken.

Oedeem therapie

Oedeemtherapie is gericht op het zelfherstellend vermogen van het lichaam, om de vochtafvoer te stimuleren en het oedeem te verhelpen of te verminderen. Door middel van lymfoedeem technieken, tapen, bandageren, compressiekousen, je beweegpatroon, voeding en leefstijl te bekijken en andere tips, proberen wij grip te krijgen op het oedeem.

Vergoeding

Veel zorgverzekeraars vergoeden oedeemtherapie uit de “aanvullende verzekering”. Wij adviseren je te informeren bij jouw zorgverzekeraar of dit ook voor jou geldt. Indien er sprake van vergoeding is, vraag door wat de hoogte van je vergoeding is.

Wil je meer weten over oedeem en geholpen worden?
Maak dan een afspraak bij onze oedeem fysiotherapeut Lieneke Pries

Maak nu een afspraak bij onze praktijk in Den Haag

Wil je een afspraak maken met een van de fysiotherapeuten van onze praktijk in Den Haag? Of heb je nog vragen? Onze fysiotherapeuten staan voor je klaar en komen graag met je in contact!

Direct een afspraak maken

Cliënten over ons

“Er werd goed naar mij geluisterd en doordat er dry needling is toegepast was ik vrij snel van mijn klachten af.”

“Binnen zeer korte tijdspanne van mijn klachten af, wat in het verleden bij andere therapeut niet was”

“Omdat ze erg betrokken zijn en graag de patiënt verder willen helpen. Erg geïnteresseerd in een oplossing voor de problemen”

“Ik voel me altijd serieus genomen en ik weet altijd zeker dat er alles aan gedaan wordt om de klachten te verminderen. Erg vriendelijk en professioneel.”